Retningslinier for DFSU Danish Tour

Formater og Rammer for DFSU Danish Tour 2025

Sidste rettelse: 2024-09-29 08:45

Turneringsform

– Der afholdes mellem fire (4) og seks (6) 2-dages turneringer, som udgør DFSU Danish Tour i løbet af sæsonen – primært fra april til september, men med mulighed for turneringsafholdelse i marts og oktober, hvis der er behov for det. 

– Ansøgningsproceduren for afholdelse af turneringer på Danish Tour for efterfølgende år være offentliggjort på discgolf.dfsu.dk  og turneringsarrangører kan ansøge om at afholde en eller flere turneringer. Turneringsarrangør opfordres dog til at indsende ønsker for afholdelse af turneringer løbende.

Indkomne bud offentliggøres på turneringssiden for den kommende sæson, så andre arrangører kan se hvilke datoer der er givet bud på, og af hvem, så bedre koordination er muligt – der vil være en email koordinaton (ønsker du at være med på denne mailtråd, send mail til rene@dfsu.dk ).

Deadline for bud til kommende sæson er til 15. november for B tiers, med offentliggørelse af datoer hurtigst muligt derefter. Bud der kommer efter 15. november er stadig velkomne, men bliver på first-come, basis. 

  • Private aktører kan byde på afholdelse af DT-tour eller enkelte afdelinger deraf.

– Primo turneringsåret offentliggøres datoerne for DFSU Danish Tour – dog tilsigtes datoer at være offentliggjort 1. december året før.

– Alle turneringer sanktioneres som minimum som “PDGA International Tour Event”-turneringer – B-tier.

De deltagende PDGA-medlemmers PDGA-rating vil blive opdateret. 

– Turneringslederen og evt. Assistant TD skal gennemgå PDGA’s Official’s Exam (http://www.pdgastore.com/store/officials-exam.html). (DFSU refunderer udgiften, når prøven er bestået såfremt dette ønskes.). Bemærk, at official status skal være current på det tidspunkt hvor turneringen afholdes, så tjek evt dato for udløb først.

– Der spilles efter PDGA’s gældende regler.

– Website med banekort (inkl. hvilke huller der spilles i eventuel finale), information, tidsskema osv. bør tilstræbes at være tilgængeligt på turneringens website ved tilmeldingens start,  2 mdr. inden turneringsstart og meget gerne før.

– Alle turneringer tæller lige meget til den samlede stilling på DFSU Danish Tour. Resultatet fra den dårligste turnering trækkes fra, såfremt man har deltaget i samtlige afdelinger.

– Turneringer på DFSU Danish Tour bør tilbyde minimum 90 pladser.  Der må mindst være 3 og max være 5 spillere pr hul (90 deltagere på 18 hullers baner).

Kun DFSU-medlemmer  er i betragtning til samlede præmier på tour’en. Udlændinge uden tilknytning til Danmark eller klubmedlemskab kan deltage, men vil ikke være i betragtning til præmier i den samlede stilling.

Der er ligeledes krav om medlemskab af en klub, der er medlem af DFSU, såfremt man opfylder kravene til dansk tilhørsforhold (Dansk pas eller har haft bopæl i Danmark i mindst et år) til de enkelte afdelinger.

Aktivt PDGA-medlemskab er påkrævet for at kunne stille op DT events.

– DFSU Danish Tour afholdes kun på baner med 18 eller flere huller.

– Turneringer afvikles som 2-dages turneringer, med mulighed for bud på 3-dages events med 1 runde per dag. 

– Der tilbydes flg. rækker på DFSU Danish Tour:

MPOÅben for ALLE.
FPOÅben for ALLE KVINDER.
MP40Åben for alle, som er fyldt eller fylder 40 i indeværende år.
MP50Åben for alle, som er fyldt eller fylder 50 i indeværende år.
MP60Åben for alle, som er fyldt eller fylder 60 i indeværende år.
MA1Åben for alle Amatørspillere
FA1Åben for alle kvindelige amatørspillere
MJ18Åben for alle, som ikke er fyldt eller fylder 18 i indeværende år. Bemærk, at kvinder juniorer også er velkomne her

Amatørspillere defineres af DFSU, som spillere, der har et amatørmedlemskab af PDGA. Der tillades ikke “Pro Playing as AM” til DFSU Danish Tour events.

Tilmelding

Tilmelding til en given division er bindende inden for det stage man er tilmeldt. Såfremt man ønsker at skifte division ved åbning af næste stage bedes man slette tilmelding og registrere sig igen i korrekte division, også selvom, det betyder at man dermed ender på venteliste.

  • En række i en turnering skal oprettes ved 1 indbetalt tilmelding pr. seneste tilmeldingsdato til turneringen. Det er op til den enkelte arrangør, om der skal være præmier ved mindre end 4 deltagere i den pågældende række.
  • Tilmelding foregår gennem Discgolfscene – den enkelte arrangør bestemmer selv hvordan betaling håndteres (discgolfscene giver mulighed for betaling via PayPal, såfremt arrangøren har en paypal erhverskonto).
  • Det tilstræbes at åbne for tilmeldingen 2 måneder før turneringsstart, eller så hurtigt som muligt før denne. 
  • Turneringsarrangøren fastsætter datoen for sidste tilmelding, som også er sidste dag for betaling til turneringen. Der opfordres til at arrangøren fastsætter sidste dag for indtagelse af spillere fra ventelisten, hvilket kan have betydning for eventuel refund (se nedenfor).

Det er frit for arrangøren at vælge, om spillere der ønsker deltagelse efter registreringen officielt er lukket må deltage, så længe arrangøren selv kan overskue sidste-øjebliks ændringer i spillerfeltet og feltet fortsat ikke er fyldt. Det anbefales dog, at undlade dette, af hensyn til allerede publicerede grupper. 

  • Turneringsarrangøren råder over 5 Wild Cards pr turnering. Wildcards kan frit benyttes af turneringsarrangøren til at tildele plads til spillere fra ventelisten. Arrangøren bør angive i sine egne rammer/retningslinier for turneringeren hvornår wildcards uddeles – senest 2 uger før eventet anbefales.
  • DFSU vil eventuelt for 2025-sæsonen tilbyde “Tour Pass” til top XX spillere i MPO fra 2024-sæsonen, som bl.a. kan betyde, at disse spillere vil kunne melde sig til før stage 1 åbner. Formatet om dette er endnu ikke på plads, men bør ikke have nogen indvirkning på arrangøren.
  • Tilmelding foregår i stages med følgende rating-krav
Stage123Conditions
MPO950920
MP40920890
MP50900870
MP60800700
FPO850820Gender=F
MJ18820750PDGA <>PRO, age <=18
MA1NA910PDGA <>PRO
FA1NA750PDGA <>PRO, Gender=F

– Afbud skal meldes direkte til arrangøren, snarest muligt. Der henvises til “Competition Manual” sektion 1.03 omkring hvorvidt en spiller kan få sit gebyr tilbage eller ej.*

* Anbefaling jf Competition Manual er, ved afbud inden for en uge før eventet får spilleren ikke sit gebyr retur, imens ved afbud før en uge op til eventet kan hele eller dele af gebyret betales tilbage, men dette er helt op til TD. 

Scoring foregår i PDGA Live – fra 2025 skal alle føre scores. Der kan tilbydes papirscorekort som alternativ.

Turneringsprogram

– I fordelingen af alle grupper i alle runder tilstræbes primært grupper med 4 eller 5 deltagere. Der må på intet tidspunkt i turneringen være grupper indeholdende færre end 3 eller flere end 5 deltagere.

– Deltagere i rækkerne Mixed Pro Open (MPO), Mixed Pro 40+ (MP40) og Mixed Advanced (MA1) spiller fra længste tee. Alle andre rækker spiller fra næstlængste tee (mellem). På baner hvor der ikke findes næstlængst tee (mellem) spiller alle fra længste tee.

– Turneringen afvikles med minimum 2 runder af minimum 18 huller. Såfremt der spilles een runde om dagen kan der spilles op til 27 huller. Ved to runder om dagen, max 38 huller i alt. Undtagelser kan tillades, såfremt der gives dispensation herfor (f.eks Aalborg, hvor der ofte spilles 19 huller per runde). 

Der henvises til “Competition Manual – sektion 1.06” for regler for sortering af grupper.


Gebyrer

  • – I samtlige rækker anbefales deltagergebyret at være på minimum 400kr. for 2-dagsturneringer, men det er op til den enkelte arrangør at fastsætte det endelige deltagergebyr*.

*Der henvises til “International Program Guide side 19” for vejledning i prissættelse af events. 

– 55% af de samlede deltagergebyrer skal gå til præmier i selve turneringen. Præmier fordeles efter tilmeldingsantal i de respektive rækker. Skulle DFSU /arrangøren være i stand til at rejse sponsorater, der kan udgøre præmier i amatørrækkerne, der svarer til hele eller dele af den samlede præmiesum for den respektive række, kan arrangøren selv vælge at overføre midler (0-100%) til Pro-rækkerne.

– Præcis 10% af de samlede deltagergebyrer i samtlige rækker går til den samlede præmiepulje på DFSU Danish Tour. Dette beløb faktureres af DFSU efter afviklingen af eventet.

– Præcis 35% af de samlede deltagergebyrer går til turneringsarrangøren, til at dække udgifterne til turneringsafholdelse, inkl. evt. spillerpakker, morgenmad, frokost, trofæer og lignende. Det er alene op til turneringsarrangøren at afgøre om evt. overskydende midler skal overføres til præmiepuljen eller til overskud til den arrangerende klub eller lignende.

Finder DFSU en en eventuel tourpartner må der ikke være nogen restriktioner fra arrangørens side såfremt det ikke direkte er betinget af lokal lovgivning/mangel på tilladelser fra område-ejer. Tourpartner skal være meldt ud senest ved deadline for bud på tour-events af hensyn til arrangørernes planlægning. Findes en tourpartner efter denne deadline tilstræbes det så få eventuelle issues i forhold til den lokale arrangør.

Pointgivning

Der gives point ifølge Pointsystemet i det system det anvendes til at styre leaderboard for turneringssæsonen. Max er 100 point for en sejr til hver afdeling.

Præmier til den enkelte turnering

– I hver oprettet række med fire eller flere deltagere uddeles præmier efter nedenstående vejledning – under “Finance” -> “Payouts” i Tournament manageren sættes field% til minimum 20%, således at der er præmier til minimum top 20% i hver division. Der kan forekomme situationer, hvor den enkelte TD kan være nødt til at foretage mindre justeringer, og for divisioner med mindre end 4 spillere der der ikke krav om præmier. 

– Turneringsarrangøren skal tilbyde gavekort, merchandise el. lign. til deltagere, der ikke har et Pro-medlemskab af PDGA, men som deltager i en Pro-række, og placerer sig til at modtage pengepræmier, hvis deltageren ønsker det.

– I AM Advanced (MA1) uddeles der gavekort i overensstemmelse med ovenstående tabel. I Junior (MJ18) uddeles der sponsorpræmier i form af disc eller andet merchandise til samme antal spillere. Der kan evt. suppleres med gavekort til vinderen/top 3. Eventuel spillerpakke indgår i payout for amatør-rækker.

– I Junior (MJ18) må præmierne gerne fordeles på flere spillere, end angivet i tabellen.

– sponseret merchandise kan anvendes til præmier til MJ18, CTP, HiO-præmier eller andet jf ovenstående.

– Såfremt der ikke kan skaffes en præmiesponsor, kan præmierne (til MJ18) udgøres af gavekort som i AM Advanced (MA1).

Der henvises til International Program Guide i forhold til pengesponsorater*****.

– Det anbefales at turneringsarrangøren uddeler en eller anden for erkendelse til vindere i rækker, med under 4 spillere. Det er et spørgsmål om anerkendelse af spillerne og ikke præmiernes størrelse.

Til hver afdeling arbejdes der på en ide med at give vinder af de respektive PRO-divisioner et wildcard til efterfølgende PRO DM (for de events der ligger før DM i sæsonen). Har en spiller allerede ved et tidligere event fået DM Wildcard går det til #2 osv.

De spillere der fører den samlede stilling i deres respektive PRO-divisioner inden DM i samme sæson vil både have sikret plads til DM, samt få deres plads betalt.

Præmier til den samlede tourstilling

– Præmiepuljen til den samlede tourstilling i en given række, er resultatet af antal tilmeldte deltagere over sæsonen for den enkelte række. 

En del af præmiesummen fra AM-rækkerne kan flyttes til PRO-rækkerne, såfremt der findes merchandise sponsorater tilsvarende det beløb der flyttes jf ovenstående.

  • Præmier uddeles i det enkelte rækker til max top 5 – i mindre rækker vil det være helt ned til 1. pladsen alene.

– Er der mellem præmiemodtagerne to eller flere spillere med samme antal point, får de hver især præmier svarende til gennemsnittet af procentfordelingen, således at de hver modtager præmier med samme værdi.
Når det gælder AM- (MA1), Female Advanced (FA1) og Junior-rækken (MJ18), tilstræbes en så ligelig fordeling som muligt af præmierne mellem evt. delte placeringer såfremt der er fysiske præmier.

– Er der nogle rækker hvor to eller flere spillere deler førstepladsen, og der dermed ikke er fundet en vinder af DFSU Danish Tour, findes vinderen således:

  1. Den spiller, der har vundet flest turneringer, bliver vinder af DFSU Danish Tour.
  2. Ved samme antal vundne turneringer er antallet af 2. pladser afgørende. Er der der lige mange 2. pladser, tælles 3. pladser osv.
  3. Er der ikke fundet en vinder ved punkt 1 og 2, er vinderen den spiller, der har gennemført flest turneringer på DFSU Danish Tour i sæsonen.
  4. Er der efter punkt 1, 2 og 3 stadig ikke fundet en vinder, deles titlen mellem spillerne.

– Der vil være en repræsentant fra DFSU til stede til at overrække præmierne for den samlede stilling på DFSU Danish Tour efter den sidste turnering – enten ved selve den sidste turnering eller ved et evt. efterfølgende DM. Er en spiller, der skal modtage en præmie, ikke til stede ved sidste turnering, kontakter DFSU spilleren vedr. det praktiske i forbindelse med at sende præmien.


Administration

Før turneringen har turneringsarrangøren flg. opgaver:

  • Sikre at TD/Ass. TD’s PDGA medlemskab er betalt og gyldigt – der kræves PDGA-medlemskab af turneringslederen (TD + Ass. TD) på PDGA International Tour Event turneringer 
  • Søge om tilladelse, såfremt der indføres ø-huller, ekstraordnære dropzoner (eller dropzoner der ligger mere end 10 meter fra evt tilhørende mandatory) mm. Koordiner dette med PDGA landekoordinatoren. 
  • Sikre at TD/Ass. TD har bestået PDGA Official Exam (DFSU refunderer udgiften såfremt dette ønskes).
  • Tilbyde information om eventet, enten via Discgolfscene eller eget turneringssite.
  • Koordinere med den ansvarlige for Discgolfscene i god tid inden registrering/tilmelding starter, og opgive informationer om antal deltagere, registreringsperiode, evt. tilkøb som frokost, overnatning og lignende der skal indgå i registreringen.
  • Have eventuel Caddiebog klar så vidt som muligt 2 uger før eventet.

Efter turneringen har turneringsarrangøren flg. opgaver:

  1. Ved B-tiers og over skal den enkelte arrangør selv udfylde nøjagtig TD-rapport der også angiver finanser – Kontakt PDGA koordinator/Tourmanager for hjælp til dette skulle det blive nødvendigt.

Ifm. turneringen tager DFSU/Tourgrouppen sig af flg. opgaver:

  • Oprette hele turneringsserien i Discgolfscene
  • Sende invites til eventuelle Tourpass-holdere 1 uge før registrering åbner (såfremt Tourpass indføres)
  • I starten af året at sanktionere turneringerne som PDGA International Tour Event turneringer B-tier (ud fra turneringsarrangørernes ønske).
  • Sende opkrævning på andel til samlede præmier (se “Gebyrer”)


Restriktioner

  • Det er ikke tilladt at indtage alkohol eller rusmidler under turneringen. Brud på dette kan medføre diskvalifikation uden forudgående advarsel og evt. karantæne jf. PDGAs regler.
  • Ved B-tiers indskærpes fra DFSU, at kun een af TD eller Ass. TD må spille, således at der altid er en TD tilgængelig for spillerne.
  • DFSU anmoder turneringsarrangøren om at appellere til deltagerne om at undgå rygning under runderne, så sportens seriøsitet og image fastholdes. 

Der bør ikke ryges, mens man spiller, men kun mellem huller og ved evt. ventetid. Rygning bør gøres diskret. Alle spillere bedes respektere dette og vise fornødent hensyn ved at trække sig væk fra de øvrige spillere, mens der ryges. Overholdes dette ikke, er der tale om en “Courtesy Violation”. 


Nyttige links 

PDGAs website: http://www.pdga.com

PDGA Europes website: http://www.pdga-europe.com

International Program Guide : https://www.pdga.com/pdga-documents/international/international-program-guide

PDGAs regler: http://www.pdga.com/rules

Tilfælde hvor der skal søges sær-tilladelde fra PDGA: https://www.pdga.com/non-standard-rules-and-waivers-explained

Europæiske dokumenter: http://pdga-europe.com/docs-general/ (ikke opdateret!)

Discgolfscene – https://discgolfscene.com

Appendiks A: Sådan får du en god turnering


– Offentliggør website for turneringen med banekort (inkl. hvilke huller der spilles eventuel omspil på), information, tidsskema, mulighed for forplejning, overnatning, transport osv. hurtigst muligt og helst inden tilmeldingen åbner

– Tilbyd evt. gratis morgenmad til deltagerne. Dette giver en god, social og hyggelig opstart på turneringsdagene og bør kunne gøres for ganske små midler.

Start så tidligt som muligt søndag så folk kan nå hjem i ordentlig tid. 

– Tag stilling til, om der skal gives trofæer/pokaler til flere topplaceringer i rækkerne. Kan være en god souvenir at få med hjem fra turneringen.

– Sikre at spørge evt PDGA AM medlemmer der ligger til at vinde penge i en PRO-række, om de vil have evt gavekort istedet (Tournament Manager gør obs på dette ved indlevering af turneringsrapporten).

– Begræns evt. præmieoverrækkelse til kun vindere/top 3 og lad øvrige vindere hente deres præmier efterfølgende.

– Lav “sideturneringer” som CTP (Closest-To-Pin), HIO (Hole-In-One) eller sjove indslag som “hvor mange discs i søen under denne turnering”, “tip top 3 i hver række” osv.

– Undgå helst for mange ændringer af permanente baner; herunder forlængelse af de eksisterende huller, .

– Det anbefales at banen opfylder følgende standarder:

  1. Rimelig græsslåning, således at deltagerne kan finde deres discs uden at risikere ”lost disc” pga. for højt græs.
  2. Markering af kurveplacering ved ikke-permanente kurve senest 1 uge inden tee-off og indtil de endelige kurve sættes op. F. eks. med et sprayet kryds, pinde el. lign.
  3. At kurvene er af metal og har flere end en række kædeled, samt står i vater og overholder PDGAs regler for højde over jorden osv. (www.pdga.com/tech-standards).

– PDGA har deres egen såkaldte “Competition Manual”, Eventuelle specielle Europæiske forhold* kan altid findes i International Program Guide : https://www.pdga.com/pdga-documents/international/international-program-guide

*bl.a krav til udbetalings% til de forskellige divisioner, afhængigt af tier.